Шпаргалка для ... вчителя

Організація
 роботи над помилками
на уроках  української мови

Учителі української мови і літератури у своїй діяльності керуються чинним методичним листом МОН України від 28 квітня 2006 року No 1/9-301 «Вимоги до виконання письмових робіт учнів загальноосвітніх навчальних закладів і перевірки зошитів з української мови в 5-11 класах».
Підготовку слід розпочинати з перевірки письмової роботи, обліку й класифікації помилок.
‘           Після перевірки письмової роботи помилки обліковують й класифікують, що дає змогу встановити рівень грамотності учнів, їх знання і навички з орфографії, визначити шляхи роботи над усуненням помилок. У процесі класифікації помилки групують, виявляють типові та індивідуальні.
Класифікація помилок є необхідною умовою для планування і проведення  уроків.
Учням доцільно вести орфографічні картки, в які вони заносять типові помилки, фіксують подані індивідуальні завдання та відмітки про їх виконання:
Групи слів, у яких допущено помилки
Індивідуальне  завдання

Відмітка про виконання інд. завдання





Учителям української мови і літератури варто перевіряти письмові учнівські роботи та проводити роботу над помилками диференційовано: учням високого рівня навченості – зазначати на поляхвідповідною позначкою, а вони самі повинні знайти в даному рядку слово або слова в яких допустили помилки і виправити їх; учням достатнього рівня навченості – підкреслити слово (вони самі повинні виправити помилку); учням середнього рівня навченості – закреслити помилку, допущену в слові і під контролем учителя учень повинен її виправити; учням початкового рівня навченості –виправляти кожну помилку в  словах.
Практикуйте 1 раз на тиждень навчальну роботу над помилками за результатами перевірки домашніх завдань.

ПАМ’ЯТКА
Пам'ятай, що роботу над помилками необхідно починати з нового рядка
1.Пропуск, заміна букв. Перепиши слово з помилкою. Підкресли місце, де було припущено помилку. Запиши слово без помилки. В дужках вкажи кількість звуків та букв в цьомуслові. Поділи слово на склади, випиши голосні.
2.Перенос слова. Випиши слово. Поділи його на склади. Вкажи всі можливі способи переносу.
3.Буквосполучення дж, дз. Випиши слово з помилкою–напиши правильно. Підкресли місце, де було припущено помилку. Придумай 4 слова на те сполучення, в якому помилка. Вкажи всі важливі способи переносу цих слів.
4.Буквосполучення йо, ьо. Після голосного пиши буквосполучення йо, після приголосного-ьо. Випиши слово з помилкою–запиши правильно. Підкресли місце, де було припущено помилку. Придумай 4 слова на те буквосполучення, в якому є помилка.
5.Подовження приголосних звуків. Випиши слово з помилкою запиши правильно .Підкресли місце, де було припущено помилку. Придумай і запиши 4 слова з тим подовженим приголосним звуком, на який припущено помилку.
6.Букви я, ю, є, і, ь, що позначають м'якість приголосних звуків. Випиши слово з помилкою, підкресли місце, де було припущено помилку запиши правильно. Придумай 5 слів з м'якими приголосними. Підкресли букви, що позначають м'якість приголосних.
7.Ненаголошені голосні [є], [и], що перевіряються наголосом. Випиши слово. Зміни його так, щоб ненаголошений голосний склад став наголошеним. Запиши перевірне слово. Підкресли букву ненаголошеного голосного.
8.Ненаголошені голосні [є], [и], що не перевіряються наголосом (словникові слова). Подивись у словник, запиши слово правильно. Усно склади з цим словом речення. Випиши 4 слова з ненаголошеними [є], [и], що не перевіряються наголосом.
9.Сумнівні глухі приголосні звуки. Випиши слово. Добери слово для перевірки-зміни його так, щоб після приголосного звука був голосний. Підкресли букву сумнівного приголосного.
10.Апостроф післяб, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї. Випиши слово з помилкою–запиши правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом в корені слова.
11.Знаки в кінці речення (. ? !). Склади речення правильно. Перебудуй речення у спонукальне (питальне).
12.Апостроф після префіксів перед я, ю, є, ї. Випиши слово з помилкою запиши правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом після префіксів, які закінчуються на приголосний.
13.Префікси роз-, без-(пишуться з буквою з). Випиши слово з помилкою–запиши правильно. Запиши 4 слова з тим префіксом, де в тебе помилка.
14.Префікси з-, с-(перед буквами к, п, т, х, ф пишеться префікс с). Випиши слово з помилкою– Запиши правильно. Придумай 4 слова на припущену помилку, виділи префікс.
15.Написання префіксі в і прийменників.
а) Випиши слова. Виділи префікс. Утвори від цього слова споріднені слова з різними префіксами.
б) Між словом і прийменником встав інше слово. Придумай речення з тим же прийменником.
16.Велика буква. Випиши слово з помилкою–запиши правильно. Запиши 4 слова на дане правило.
17.Суфікси -ськ, -цьк в українській мові пишуться з ь. Випиши слово з помилкою запиши правильно. Запиши 4 слова з суфіксом -ськ, -цьк. Запиши їх. Правопис запам'ятай.
18.Префікси пре-, при- (префікс пре- пишеться тоді, коли його можна замінити словом «дуже») Випиши слово з помилкою запиши правильно. Придумай 4 слова на аналогічний правопис.
19.Правопис не з дієсловом. (Не з дієсловом пишеться окремо, крім дієслів: нездужати, неволити, ненавидіти, нехтувати, недочувати, недосипати, недобачати). Випиши слово з помилкою запиши правильно. Придумай 4 слова на аналогічний правопис.
20.Кома перед сполучниками а, але, що, щоб, ніж. Придумай речення з тим сполучником, перед яким в тебе пропущена кома.
21.Відмінкові закінчення іменників. Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 іменники у даній відмінковій формі.
22.Відмінкові закінчення прикметників. Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 прикметники у даній відмінковій формі.
23.Особові закінчення дієслів. Випиши слово. Виділи закінчення. Визнач дієвідміну - перевір правопис. (Букву є пишемо у закінченнях дієслів І дієвідміни; букву и- у закінченнях II дієвідміни). Запиши 4 дієслова у різних особових формах.
24.Правопис особових займенників. Випиши слово  з помилкою   запиши  правильно.  Визнач особу, відмінок і число.
25.Помилка на невивчене правило. Випиши слово  з помилкою  –запиши слово правильно. Правопис запам'ятай.  Склади речення з цим словом.


ВИДИ ПОМИЛОК

1 Змістові З Не розкрито тему тексту, невідповідність роботи темі й основній  думці. Нечітко передано головну думку тексту. Про щось сказано недостатньо. Додано  щось зайве. Порушено послідовність викладу. Відступи від теми.

2Лексичні  (мовленнєві) Л Слово вжито у невластивому йому значенні.. Використане спотворене, перекручене слово. Невиправдано повторюються слово або  спільнокореневі слова. Невиправдано  повторюються схожі речення. Ужито зайве слово. Ужито росіянізми, діалектизми та  просторічні вирази. Порушено лексичну  сполуку.Бідність і одноманітність синтаксичних  конструкцій. Уживання слів, не властивих зображуваній
епосі.

3 Граматичні Г Ужито неправильно утворене слово. Слово вжито у спотвореній формі.
Неправильно поєднано слова між собою.  Неправильно побудовано речення. Неправильно утворено форми ступенів  порівняння якісних прикметників і  прислівників. Неправильне відмінювання числівників. Неправильний вибір прийменника. Неправильна побудова речень із  дієприслівниковим зворотом. Відрив підрядного речення від головного.

4 Орфографічні І Слово записано з порушенням правил щодо  написання літер, які позначають  ненаголошені голосні, приголосні звуки, що  уподібнюються, щодо вживання м’якого знака чи апострофа тощо.

5 Пунктуаційні V Неправильно розставлено розділові знаки.

6 Стилістичні С Неправильно вжито слово, яке не відповідає  стилеві тексту. Уживання мовних штампів. Нагромадження в  одному реченні слів, що  належать до тієї самої частини мови. Вимоги до виконання письмових робіт учнів загальноосвітніх навчальних
закладів і перевірки зошитів з української мови в 5 -11 класах (методичний лист МОН
України No1/9-301 від 28.04.2006 р.)(витяг)

Види письмових робіт
1.1. Основними видами класних і домашніх письмових робіт учнів  з української мови є:
         класні й домашні вправи (кількість домашніх вправ – одна або дві (на розсуд  учителя), але не більше двох; якщо ж уроки спарені, то  для виконання вдома  пропонується дві або три вправи);
         словникові диктанти (кількість слів у словниковому диктанті: 12   у  5 класі, 24   у 6 - 7 класах, 36 – у  9 - 10 класах , 48   в  11 класі);
         навчальні диктанти, твори й перекази;
         самостійні роботи;
         тестові завдання (як відкритої, так і закритої форм);
         складання таблиць, схем, написання конспектів (у старших класах), робота зі словниками та інші види робіт, передбачені чинними програмами.

2. Кількість контрольних робіт.
2.1. Кількість тематичних контрольних робіт з української мови повинна відповідати вимогам чинної програми та рекомендаціям МОН України.
2.2. Кількість контрольних робіт з усіх видів мовленнєвої діяльності (аудіювання,
говоріння, читання, письмо) передбачено вимогами чинної програми та відповідним
листом МОН  (методичні рекомендації до викладання української мови).

3. Аналіз контрольних робіт.
3.1 Аналіз контрольних письмових творів і переказів, а також контрольних  диктантів виконують у робочому зошиті.

4. Кількість і призначення учнівських зошитів.
4.1. Кількість робочих зошитів  з української мовивизначається за класами:
·        5-9 класи – по два зошити;
·        10 - 11 класи   по одному зошиту (у них учні виконують роботи,  зазначені в пункті 1.1).
4.2. Для контрольних робіт з української мови в  усіх класах використовують по
одному зошиту (у них учні виконують роботи, зазначені в пунктах 2.1 і 2.2).
4.3. Для навчальних і контрольних видів письмових робіт використовують зошити
в лінію (з позначеним берегом) на 18 або 24 сторінки (у 10 - 11 класах зошит для
навчальних робіт може бути більшим за обсягом).
4.4. Зошити для контрольних робіт мають зберігатися в школі протягом усього  навчального року.

5. Порядок перевірки письмових робіт.
5.1. Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української мови перевіряють:
·        у 5 - 6 класах – двічі на тиждень;
·        у 7 - 9 класах   2 - 3 рази на місяць;
·        у 10 - 11 класах   двічі на місяць.
5.2. Оцінку за ведення зошитів з української мови виставляють один раз на  місяць у кожному класі (окремою колонкою в журналі).
5.3. Виставляючи оцінку за ведення зошита з мови , слід ураховувати такі  критерії:
         наявність різних видів робіт;
         грамотність (якість виконання робіт);
         охайність;
         умінняправильно оформлювати роботи (дотримання вимог орфографічного
·        режиму).

6. Орфографічний режим.
6.1. Записи в зошиті виконують кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками (для підкреслення членів речення, позначення значущих частин слова,  оформлення таблиць, схем тощо використовують простий олівець).
6.2. Між класною й домашньою роботами пропускають два рядки (між видами  робіт, що входять до складу класної чи домашньої роботи, рядків не  пропускають).
6.3. Дату класної, домашньої та контрольної роботи з української мови в 5 - 11 класах записують так: на першому рядку дату записують словами, а на другому – вид роботи (класна, домашня чи контрольна), наприклад:
Сьоме лютого
Класна робота
У зошитах для контрольних робіт з української мови в усіх класах  записується дата й лише назва роботи, наприклад: Сьоме лютого Читання мовчки
6.4. Після заголовків, назв видів робіт, підпису зошита крапку не ставлять.
6.5. Неправильний запис охайно перекреслюють (а не беруть у дужки чи  витирають гумкою або замальовують коректором).

7. Технічні правила перевірки учнівських письмових робіт.
7.1. Усі записи, помітки й виправлення в учнівських письмових роботах слід  виконувати ручкою з червоним чорнилом



  1. Отримавши зошит, уважно передивіться домашню і класну роботу.
  2. Знайдіть слова, в яких ти зробив помилку.
  3. Проаналізуй написання цих слів, запиши їх без помилок, підкресли букву, яку ти написав з помилкою. За бажанням склади речення з цим словом і запиши його з нового рядка.
  4. Якщо ти неправильно переніс слово з рядка в рядок, запиши його знову, але правильно поділяючи його на склади для переносу.
  5. Якщо ти зробив помилку в реченні, тобі потрібно його записати ще раз, але без помилки.
  6. Якщо ти забув правильне з'єднання окремих букв, то за зразком учителя повтори їх написання. Потім ти можеш придумати і записати декілька слів, в яких є подібне з'єднання.
Пам'ятай! Робота над помилками допоможе тобі навчитися правильно писати.
Конец формы